Nexus Hospitality
Alumnus Stephanie van Doorn heeft de opleiding International Hotel & Hospitality Management gedaan en is de eigenaresse van Nexus Hospitality, dat de mogelijkheid aan hoteliers biedt – die geen onderdeel uitmaken van een (internationale) hotelketen – om de juiste producten en diensten te vinden vanuit één omgeving.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Na mijn studie Hotelmanagement op het Eurocollege in Rotterdam, ’Tijdens mijn studie Hotelmanagement heb ik een stage gedaan in Zuid-Frankrijk van bijna 4 maanden. Door het in praktijk brengen van de lessen die we hadden voorafgaand aan de stage, was dit een erg goed leerproces. Daarnaast kregen we les kregen van mensen uit het bedrijfsleven en kwamen er veel praktijk voorbeelden aan bod. Dit was een ontzettend goede voorbereiding van de stage (en uiteindelijk het bedrijfsleven).
Ik liep stage in een klein onafhankelijk hotel met 20 kamers ‘Domaine Cocagne in Cagnes-sur-Mer – tussen Nice en Cannes aan de Cote d’Azur. Alle aspecten van het hotel kwamen aan bod – van housekeeping tot front -en back office, het halen en brengen van gasten en de F&B. Mede door deze stage besefte ik dat de hotelwereld mij ontzettend aantrok, maar dat ik niet in een hotel zou willen werken in de toekomst. Uiteindelijk ben ik inderdaad in de hotel wereld terecht gekomen, maar dan in een leveranciersrol – eerst voor diverse werkgevers en vervolgens met mijn eigen onderneming Nexus Hospitality.’
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Ergens heb ik altijd al willen ondernemen. Maar ik vond mezelf te jong en te onervaren. Daarnaast had ik geen goed plan om iets op te zetten om mezelf goed genoeg te onderscheiden van anderen. Ik had regelmatig discussies met mijn managers , omdat ik vaak vond dat ik het beter wist. Van jongs af aan heb ik moeite met hiërarchie, ik geloof dat je respect moet verdienen en dat het niet automatisch komt met een titel. Daarnaast wil ik graag mijn eigen koers varen, zonder dat iemand mij vertelt waar ik heen moet; uitgaan van eigen kracht dus. Maar het belang van het verbinden van bedrijven en personen heeft me wel altijd aangesproken, samen sta je immers altijd sterker. In mijn laatste functie als Salesmanager UK & Benelux bij Hoist, een Zweedse werkgever, kreeg ik vanuit het management steeds vaker een gesprek over de onafhankelijke hotels. Dit is een enorme markt maar door geen enkel bedrijf echt professioneel en doelgericht benaderd. Veel bedrijven richten zich op ketens vanuit een ‘massa is kassa -idee’. Door mijn jarenlange ervaring met ketens, heb ik een groot netwerk opgebouwd met professionele en betrouwbare leveranciers. Daarnaast heb ik een database met alle (onafhankelijke) hotels en B&B’s van Nederland. Vanuit de kracht van het verbinden (Nexus betekent ‘ verbinding’ in het Latijn) besloot ik om een platform te lanceren waarmee de beste hospitality leveranciers in verbinding gebracht worden met (onafhankelijke) hotels en B&B’s.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Door goede planning, structuur en prioriteiten stellen.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Mede door corona ben ik zoveel mogelijk ‘agile’ gaan ondernemen – wendbaar, flexibel en snel inspelen op de veranderingen van de buitenwereld. De hotelmarkt werd keihard geraakt door de pandemie. Hotels gingen dicht of zochten een andere manier van inkomsten zoals bijvoorbeeld werkplekken te verhuren. Om de hotelmarkt te helpen heb ik eind maart 2020 de website www.scanjehotel.nl gelanceerd. Hierbij heb ik hotels gevraagd zich te melden via de site zodat ze kosteloos geholpen kunnen worden met het (tijdelijk) verlagen van hun operationele kosten. Denk hierbij aan energie, afval, wifi/tv-abonnementen.
Daarnaast is het verkopen van producten erg lastig – er is (bijna) geen geld voor investeringen, veel renovaties zijn uitgesteld en hotels zijn enkel bezig met overleven. Een partner van het het eerste uur, LG Electronics, kwam met een product dat perfect aansluit op de huidige situatie; de LG Styler. De Styler is een slimme, duurzame en innovatieve vervanging voor de stomerij. Hotels (met name 5 sterren hotels) hebben vaak hoge stomerijkosten (ook voor personeelskleding. Met dit product zijn deze kosten van de eenmalige investering met 2 maanden terugverdiend, zonder gebruik van chemicaliën. Op dit moment wordt de Styler gebruikt in twee van de meest prominente en luxe hotels in Amsterdam, namelijk Sofitel the Grand en het Waldorf Astoria. Tevens ben ik op dit moment druk bezig met soortgelijke hotels in België en Luxemburg waar de LG Styler wordt getest. Sinds begin dit jaar heeft Nexus Hospitality exclusiviteit in de Benelux op deze mooie duurzame en innovatieve LG oplossing. Deze exclusieve partnership tussen LG, een grote wereldwijde speler, en het jonge bedrijf Nexus Hospitality is een enorme mijlpaal, waar ik erg trots op ben!
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
Een bijkomend feit van ondernemen is dat je er alleen voor staat. Je moet zelf keuzes maken, beslissingen nemen en je eigen routes bepalen. Dat vond ik soms lastig, dat je zo op jezelf aangewezen bent en dat je met niemand binnen je bedrijf kan sparren. In mijn naaste omgeving heb ik een aantal ondernemers waarmee ik in gesprek ben gegaan over bepaalde vraagstukken die ik had over mijn bedrijf. Dat heeft me erg geholpen de juiste keuzes te maken.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Op 1 september 2020 ben ik gestart met een 8-weken coaching sessie ‘Gebrand’ van Blooming Stories. Hierbij wordt je als ondernemer door Iris (gedragstherapeute) en Liesbeth (branding-expert) in 8 weken gecoacht hoe je persoonlijkheid het beste tot zijn recht komt in jouw bedrijf. Hierbij ga je op zoek naar je ‘purpose’ met behulp van interactieve (online) sessies en interessante tools om je bedrijf te onderzoeken en te laten floreren. Dit traject is voor mij ontzettend waardevol geweest. Het heeft me veel rust, richting en zelfvertrouwen gegeven. Dit had ik eerder moeten doen.
Wat is je toekomstvisie?
Corona heeft er voor gezorgd dat we snel moeten schakelen en ‘omdenken’. Mijn visie is dat deze trend aanhoudt. Door de markt op de voet te volgen en door persoonlijk contact blijf ik op de hoogte van wat er nu en in de toekomst belangrijk is. Hierdoor kan ik direct inspelen op de behoefte en mijn bedrijf laten groeien met de juiste partners. Simpel gezegd, wat nu belangrijk is, kan over een jaar anders zijn. Doordat het Nexus Hospitality platform een modulair karakter heeft, oftewel diverse producten en diensten aanbiedt in deze sector, kan ik snel en adequaat daarop reageren en acteren.
lees het interview