In september 2010 kwam Ronald van den Heuvel voor het eerst lesgeven op EuroCollege. “Na de hotelwereld in alle facetten van managementfuncties vaarwel te hebben gezegd in 2001 begon ik als praktiserend trainer in service & hospitality, dit was de start van ondernemer Van den Heuvel. Na een aantal interim opdrachten en de start van evenementen catering kwam EuroCollege op het juiste moment voorbij. Hier kon ik mijn twee passies combineren; trainen en hospitality”.
Van den Heuvel

Met alle ervaring die Van den Heuvel in zijn carrière heeft opgedaan zijn er veel vakken waar hij de studenten meer over kan leren. Zo geeft hij vakken als Marketing & Sales, Evenementenmanagement en Salestraject. “In de 10 jaar dat ik lesgeef op EuroCollege zijn er zo’n 30 vakken de revue gepasseerd, echter gaat mijn hart uit naar de hotelmanagement vakken zoals Hotel Operations Management, Hotel Chain Management en Hotel Front Office Management.
Naast dat Van den Heuvel de studenten voorziet van de nodige theoretische kennis, brengt hij de Evenementen & Hotelmanagement studenten (mbo) ook het een en ander bij in de praktijk. In het eerste leerjaar krijgen zij vaktechnische vakken die gericht zijn op serveren en koken, waarop zij ook praktisch worden getoetst. “Mooi hoe theorie en praktijk allemaal samenkomt tijdens de praktijkweek. De student weet dan te verrassen met een juiste attitude of de theorie toe te passen. Prachtig om te zien.”
Kleine klassen
Het lesgeven is op EuroCollege anders dan op vele andere scholen. De lessen vinden plaats in kleine klassen met maximaal 18 studenten in plaats van in enorme collegezalen. Er staat een docent voor de klas die zelf nog actief in het bedrijfsleven staat “dit maakt de school in mijn ogen uniek” aldus van den Heuvel. “Eigenlijk zijn we als docenten echte “vakidioten” die hun passie delen, is er iets mooiers? De methode boek-whiteboard-docent is een krachtige, het is doceren in zijn puurste vorm. Met “ondernemer” docenten die nog dagelijks met de voeten in de klei staan bieden deze lessen de beste start voor een loopbaan in het vakgebied. Voor een docent wordt dit vaak beloond met de waardering van de student, dat is toch waar je het voor doet.
De student klaar maken voor de maatschappij
Deze pure vorm van lesgeven wordt nog eens extra benadrukt doordat je mag doen waarvoor je komt namelijk lesgeven in jouw vakgebied. De randzaken worden adequaat opgepakt door de staf zodat je als docent de volledige focus hebt op jouw doel: “De student klaar maken voor de maatschappij”, dit doe je met jouw bagage van kennis en inzicht. Theorie is theorie, inzicht in de praktijk en het toepasbaar krijgen van de materie is de rol die je graag als docent op je neemt. Het kunnen kleuren buiten de lijntjes.”
EuroCollege-formule
Van den Heuvel merkt dat de EuroCollege-formule werkt, in zoverre zelfs dat hij het ook toepast in zijn eigen trainingen. “De EuroCollege-methode is ook langzaam doorgesijpeld in mijn trainingen, er komen bijna geen audiovisuele middelen meer aan te pas en maken dat de trainees volledig in de materie opgaan”.
Naast de manier van lesgeven en de docenten uit de praktijk is er nog iets dat EuroCollege onderscheid van andere scholen, namelijk de focus op mentaliteit. “De succesvakken zoals ‘De zeven eigenschappen van succes’ en ‘Prioriteiten’ van Covey, ‘Think & Grow Rich’ door Napoleon Hill. Eigenlijk basisvakken op het EuroCollege, doordat we de student laten inzien dat ze meer zijn dan student alleen om succesvol te worden.
We houden de student een spiegel voor en laten ze nadenken over wie ze zijn en wat ze willen bereiken. Velen hebben daar nooit zo over nagedacht en dat leidt vaak tot de zogenaamde ‘break-through’-momenten. Een onderdeel waar de juiste mindset, discipline en attitude maar bovenal een sterk zelfbeeld wordt gevormd. We maken de student sterker en wanneer je als docent een waardevolle bijdrage kan leveren in die ontwikkeling van een mens dan heb je verandering teweeggebracht. Dat wil toch iedereen? De afsluiting van de succesvakken is dan ook vaak in de vorm van een missieverklaring over jezelf. Dit blijft je de rest van je leven bij en sterkt je in je doelstellingen. Mijn missie verklaring? Die spreekt voor zich: ‘Geef meer in het leven dan dat je neemt’”.
“Een EuroCollege-student zou ik omschrijven als doortastend, nieuwsgierig en onverzettelijk, zelden kom ik een EuroCollege-student tegen die opgeeft. Kortom: winnaars. En als ze dat niet van nature hebben? Dan prikkelen we ze en helpen ze het beste uit zichzelf te halen. Gooi de schroom van je af. En zonder zelfspot wordt dat lastig.” Het is dan ook niet voor niks dat Van den Heuvel voor een uitdagende catering opdracht samenwerkte met de studenten van EuroCollege. Het ging om de officiële opening van Rotterdam Centraal. “Het leukste wat ik dan ook meegemaakt heb met EuroCollege studenten is om deze logistieke en uitdagende opdracht met Koninklijke vlag en wimpel te vervullen”.
In het tweede studiejaar schrijven de mbo-studenten een ondernemingsplan of een International businessplan. Van den Heuvel begeleid hen in het schrijven van dit plan en is onder andere degene die de studenten aan het einde van de rit beoordeeld op dit plan, wat zowel schriftelijk moet worden ingeleverd, maar ook moet worden gepresenteerd. “Het meest trots ben je als docent wanneer je de student na twee jaar de eindpresentatie ziet geven van een ondernemings- of International businessplan. Wanneer de student er ‘staat’ en zijn of haar plan met verve ziet verdedigen vervult je dat met trots. ‘Mission accomplished’ zeg maar”.