Hoe ziet het gemiddelde Amsterdamse hotel eruit in 2030?
Hotels gaan door technologische ontwikkelingen snel veranderen, zeggen experts. Leuk artikel van Y. Holst in napnieuws.nl
Geen incheckbalie. Geen receptie. Geen kamersleutels, en ook geen barpersoneel. In het Amsterdamse hotel CityHub regelt de gast alles zelf. Nadat bezoekers via hun Facebookaccount ingecheckt hebben, kunnen ze met een fluorescerende armband de bar en de drankautomaten bedienen. En via een speciale app kan de gast in contact komen met andere gasten en realtime tips krijgen over de stad.
Loslaten van gestandaardiseerde service in hotels
Hotels deden jarenlang alles op dezelfde manier, maar door technologische ontwikkelingen wordt de gestandaardiseerde service steeds meer losgelaten. Door innovaties en nieuwe concurrenten als online verhuurdersmarktplaats Airbnb zal de hotelindustrie de komende jaren flink veranderen. Maar hoe? NAP Nieuws vroeg experts hoe hotels er in 2030 uitzien.
Nieuwe gastvrijheid
Hotels gaan de komende jaren steeds meer inspelen op de behoefte van de gast, zegt lifestyle/hospitality-expert Vincent van Dijk. Dat is door big data, het koppelen van informatie van onder andere social media-kanalen, mogelijk. Van Dijk: “Een hotel weet straks van een gast wat zijn agenda is, wat zijn favoriete drankje is en wat zijn bedtijd is.” Daardoor is bijvoorbeeld geen ontbijtbuffet met voorraden koffie en thee meer nodig, want een hotel weet precies wie wat drinkt. Ook hoeven er geen taxi’s meer voor de deur te staan, want hotelmedewerkers weten precies wanneer een gast aankomt en weer vertrekt.
Ondanks innovaties blijft de rol van gastheer of -vrouw belangrijk
Hotels zullen in de toekomst steeds meer lege hulzen zijn, zegt de heer Allegro, hospitality-expert en hoofd Industry Relations . “Binnenkort communiceert je eigen apparaat met spullen in het hotel. De hoteltelevisie wordt bijvoorbeeld het scherm van jouw smartphone.” Ook het besturen van licht en temperatuur doe je in de toekomst met je mobiele telefoon, verwacht Allegro.
Door technologische vernieuwingen zal het werk van het hotelpersoneel veranderen, maar de rol als gastheer of -vrouw blijft belangrijk. Allegro: “Veel handelingen kunnen door een computer worden verricht, maar de magie van hotelpersoneel is ook dat ze je het gevoel geven dat je welkom bent.” Allegro denkt dat hotels door nieuwe technologie juist gastvrijer worden, omdat personeel veel meer tijd heeft voor de gast. Dit komt doordat ze niet meer met administratieve taken bezig zijn.
Veranderende markt
Met meer dan 11 duizend Airbnb’s in de hoofdstad tegenover ‘slechts’ 436 hotels, is de particuliere verhuur sinds 2012 flink terrein aan het winnen. Ongeveer 40 procent van de hoteliers in regio Amsterdam ervaart dan ook concurrentie van vakantieverhuurders, blijkt uit een nieuw toerismerapport van de gemeente Amsterdam. Vooral hotels met geen tot drie sterren hebben hier last van. Dit heeft geleid tot nieuwe ontwikkelingen. Zo zetten hotels bijvoorbeeld in op bodemprijzen, luxe, totaalconcepten of unieke belevingen, blijkt uit hetzelfde rapport.
Middensegment stort in
De komende jaren zal dit proces doorzetten, terwijl hotels in de middenklasse zonder duidelijk concept het moeilijk gaan krijgen. “Luxe hotels kunnen dingen bieden die iemand thuis niet heeft. Bijvoorbeeld een fijne hotelbar, een wellnesscentrum en een butler”, legt van Dijk uit. “Hostels hebben een lage prijs. Het hele middensegment is nu al aan het instorten.”
Digital nomads
Het aanbod zal zich ook meer gaan toespitsen op een nieuw type reiziger, zegt Van Dijk. Er komen steeds meer ‘digital nomads’: mensen die voor hun werk slechts een laptop en wifi nodig hebben. Exacte cijfers over dit nieuwe type reizigers zijn er niet, maar de groep is duidelijk groeiende. “Er komen daardoor steeds meer longstay-mogelijkheden, waar je langere tijd kunt wonen en werken.” Een voorbeeld hiervan is het hotel Zoku, dat dit jaar zijn deuren opent in Amsterdam.
‘digital nomads’: mensen die voor hun werk slechts een laptop en wifi nodig hebben
Amsterdam wordt één hotel
Sommige aspecten van hotels zullen ook in 2030 hetzelfde zijn. “Hotels zijn nooit fundamenteel veranderd de afgelopen eeuw. Er staat altijd een bed en er is een badkamer. Dat zal zo blijven”, zegt Allegro. Maar daaromheen zullen de grenzen steeds meer vervagen. Allegro: “Er was een tijd dat privé en werk totaal gescheiden domeinen waren. Dat is nu niet meer zo. Datzelfde krijg je met wonen en hotels.” Van Dijk beaamt dat: “Huizen, hotels en kantoren zijn in 2030 samengesmolten tot plekken waar mensen kunnen slapen, werken en wonen. De hele wereld wordt één hotel.”