Ondernemen? Les 1. Wees inventief
Richard Branson, de flamboyante ondernemer en stichter van het Virgin-imperium heeft een aantal belangrijke lessen voor ondernemers, maar ook voor studenten International Business & Entrepreneurship van EuroCollege. Hij illustreert dat met een voorbeeld uit zijn aller vroegste carrière als ondernemer. Branson was 16 toen hij zijn eerste bedrijf oprichtte: een magazine tegen de Vietnamoorlog. Maar hoe schrijf je goede verhalen over Vietnam, zonder een correspondent en zonder geld?
Barterdeal
Hij klopte aan bij de Daily Mirror. Als jullie het vliegticket en het verblijf betalen, sturen wij iemand naar Vietnam, was het voorstel. En zo ging het: een ook 16-jarige vriend vertrok naar Vietnam, om stukken voor Branson en de Daily Mirror te schrijven.
Heb je een eigen onderneming? Zorg dan dat je taken delegeert en maak jezelf misbaar
Ondernemen, les 2. Groei uit ellende
Branson geeft toe dat deze onderneming ook enorm mis had kunnen lopen. Maar voor hem werkte het. Als de zaken minder gingen, opende hij juist meer winkels om de rest boven water te houden. Was het slim? “Misschien niet, maar het was in ieder geval leuk. En het heeft gewerkt.” Sowieso kan Branson maar moeilijk nee zeggen. Binnen zijn bedrijf staat hij bekend als ‘Dr. Yes’: “Ik kan goede ideeën niet weerstaan.”
Ondernemen? Les 3. Maak jezelf misbaar
Heb je een eigen onderneming? Zorg dan dat je taken delegeert en maak jezelf misbaar. “Mensen denken dat ze niet gemist kunnen worden. Vind iemand die net zo goed is als jij, of beter, en laat diegene de zaak een paar maanden runnen.” “Alleen dan kun je jezelf bezighouden met de grote zaken, nieuwe dingen. Daardoor kon ik Virgin bouwen”, aldus de miljardair.
Ondernemersles 4. Falen hoort erbij
Falen is inherent aan ondernemen, volgens Branson. “Ondernemen gaat over het nemen van afgewogen risico’s, en soms faal je.” Maar niet alles heeft een even grote slagingskans. Hij noemt het voorbeeld van Virgin Cola. Een product dat natuurlijk allang bestond. “We vonden het gewoon leuk.” En Virgin wilde er vooral geld aan verdienen. Niets mis mee, natuurlijk. Maar toen Coca-Cola met zijn volle gewicht de marketingoorlog aanging was het merk kansloos en werd weggevaagd. Waarom? Virgin Cola was ‘gewoon’ cola.
Ondernemen gaat over het nemen van afgewogen risico’s, en soms faal je.
Doe iets unieks als ondernemer
Toen Branson een vliegmaatschappij was gestart overkwam hem hetzelfde. British Airways speelde ‘vuile spelletjes’ om van Virgin Airways af te komen. Maar dat lukte niet, omdat Virgin ‘radicaal beter’ was. “Je moet iets unieks hebben”, vertelt Branson. En in de vliegbusiness lag die lat blijkbaar niet al te hoog: “Vliegen was verschrikkelijk in die tijd. Je had geen videoscherm op de stoel, het cabinepersoneel had een hekel aan je. Je mocht van geluk spreken als je een homp kip op je schoot gedumpt kreeg. Alles aan vliegmaatschappijen was vreselijk.”
Ondernemersles 5. Screw it, just do it
Of Branson het anders had gedaan als hij het opnieuw mocht doen? Hij zegt van niet. De enige manier om het vak te leren is door het gewoon te doen, en dat heeft hij gedaan: “Er is geen betere manier dan het gewoon te proberen. Screw it, just do it.”
TRUMP
Zelf wil Branson absoluut niet de politiek in, maar volgens hem zou het wel een goed zijn als er een keer een ondernemer president wordt van de VS. Donald Trump als president vindt Brandson verschrikkelijk.