Storytelling

Katja Schleicher is gespecialiseerd in storytelling en met haar bedrijf IMPACT! Communication Coaching actief als trainer, coach en consultant: ‘Iemand raken met een evenement is niet meer voldoende. Het gaat er om wat na afloop blijft hangen. Want als dat goed is, dan maakt een verhaal in de live vorm verandering mogelijk.’  Een interessant interview, eerder gepubliceerd op eventbranche.nl

‘De klassieke presentatie is als heel hard bonken op een deur’

‘Ongeveer 12 jaar geleden begonnen zo’n 50 mensen over de hele wereld met storytelling als crossmediale communicatietool. Nu is het hemel en hel: iedereen praat er over, maar het gaat nog zo vaak mis. Doe het met verstand en beleid en praat er niet alleen over!’ ‘Bij evenementenbureaus wordt alles tot in de puntjes georganiseerd. Maar niemand had het over wat er nou eigenlijk bleef hangen. Ja, ‘we’ bieden een beleving, een experience, we raken mensen. Maar mensen raken is echt niet voldoende. Het gaat erom wat er wordt doorverteld. Pas dan maakt een goed verhaal verandering mogelijk en halen we het weg bij dat ene moment van raken. Daarom is storytelling ook zo ontzettend belangrijk voor de eventbranche: events renderen alleen passend en aansluitend op een overkoepelend verhaal.’

No story, no glory

De klassieke presentatie, dat zenden, dat zie ik als bonken tegen de deur. Die deur blijft dan vaak dicht of je moet ‘m echt opentrekken en dan staat er vaak een boze ontvanger achter deur. Maar ga je voor de emotionele connectie, en dat kan in allerlei vormen, pas dan gaan de deuren open. Dan moet je als bedrijf wel eerste terug naar de kern en van daaruit aan storytelling gaan doen. Het verhaal vanuit de kern is de ultieme kapstok voor een geslaagd evenement. Heb je geen verhaal, dan heb je dus ook echt niks te vertellen en is het organiseren van een evenement zinloos. No story, no glory.’ ‘Heb je de kern te pakken en het verhaal dat daarbij hoort, dan is het evenement een versterker daarvan.

De kern van Audi, een voorbeeld van storytelling

Het vinden van een locatie, sprekers, concept, het wordt allemaal zo veel eenvoudiger als de story helder is. Een heel klein voorbeeldje? Een evenement van Audi. Super goed georganiseerd en heel veel impact. Waarom? Het bedrijf durfde terug te gaan naar de kern van het bedrijf. Audi is latijn voor horen. De familie die Audi ooit oprichtte heette Horch, de A-modellen komen van de a-toon. En hop daar was het concept en de uitvoer: een gospel koor, een stemvork als give away, alles stond in het teken van die kern. Een gast snapt dat. Zodra je het uit moet leggen ben je verloren.’

Pas op met technologische toepassingen!

‘Digitalisering heeft evenementen van het story pad gehaald’ ‘Dus voor alle eventorganisatoren en opdrachtgevers: pak die kern en kies dat als uitgangspunt. Dan valt alles opeens op zijn plek, keuzes worden helder. Daarbij is leuk niet impactvol. Raken is niet genoeg. Maar kies bijvoorbeeld in de live communicatie voor een hoofdrolspeler, een vijand, een conflict, daarmee dring je door tot mensen en ontstaat impact. Met dat goede verhaal bespaar je ook uren, omdat je keuzes zo veel logischer en sneller te maken zijn. En een laatste waarschuwing? Pas op met technologische toepassingen! Digitalisering heeft events in mijn ogen van het story pad gehaald. Ja, je kunt echt ontzettend gave dingen doen, kijk alleen maar naar de interactiemogelijkheden. Maar doordat je daardoor alle kanten opgaat, gaat de aandacht ook daarheen waar de energie is en soms is dat bij de tools in plaats van bij het verhaal. Aandacht en intensiteit creëren daar draait ons vak om.

Vind de kern, gebruik storytelling

Vind de kern, gebruik storytelling, verhoog de effectiviteit en zie vervolgens wat slimme en goed doordachte live momenten langdurig te weeg kunnen brengen. Dat is ook efficiënt voor het budget want het scheelt veel briefen en debriefen.