Nieuws

Ondernemen en ondernemerschap hbo

Hoe succesvol kun je zijn als startende ondernemer?

Ondernemerschap is in trek. Steeds meer mensen zijn entrepreneur of willen het worden. Daardoor wordt het moeilijker om je te onderscheiden. Sommige ondernemers blijken ondanks de toenemende concurrentie heel succesvol. Hoe doen ze dat? Hier de vijf geheimen die grote ondernemers onderscheiden van de rest. Het onderstaande artikel komt integraal van mkbservicedesk.nl. Dit artikel is goed te lezen om een beeld te vormen bij de ondernemersopleiding van EuroCollege. Of neem eens een kijkje bij onze verkorte HBO opleidingen.

Hang naar het ondernemerschap is niet uniek

De steeds grotere hang naar het ondernemerschap is niet uniek voor Nederland. Ongeveer de helft van de studenten aan de toonaangevende Harvard Business School in Boston wil binnen vijftien jaar na hun afstuderen ondernemer worden. Ondernemerschap als ultieme ambitie! In twintig jaar tijd zag de Amerikaanse top-technologieuniversiteit MIT het aantal studenten dat colleges entrepreneurship volgden vervijfvoudigen. Wat precies maakt huidige en toekomstige ondernemers nou succesvol? Investeerder, consultant en hoogleraar Charlie Harary dook in de materie.

Schat als ondernemer tijd op waarde

We kennen doorgaans waarde toe aan dingen die we kunnen zien, horen, proeven, voelen of ruiken. We koesteren geld, spullen, lunches. Zelfs apps en websites vallen in deze categorie. Tijd hoort kennelijk niet in het rijtje thuis, want waarom zouden we ons dan voortdurend in betekenisloze conversaties en vergaderingen storten? Succesvolle ondernemers weten dat tijd hun meest waardevolle bezit is. Bij een start-up gaat het aangetrokken kapitaal vooral op aan salarissen, en dus tijd. De ingekochte tijd van de medewerkers geeft de mogelijkheid om een product of dienst te ontwikkelen, te perfectioneren of de juiste relaties te bouwen. Ondernemingen die hun tijd niet strak waarderen en budgetteren, zullen het niet redden. Wie tijd op waarde schat, focust vanzelf op de juiste zaken.

Stap als ondernemer uit de comfortzone

Zowel op het werk als in het privéleven geldt: je groeit alleen als je buiten je comfortzones treedt. Comfortzones zijn niet verkeerd. Ze helpen ons door het leven te navigeren en waarschuwen voor situaties die potentieel pijnlijk, gênant of gevaarlijk zijn. De comfortzone is erop gericht de status quo te bewaren. Maar een gerieflijke evenwichtige situatie leidt veelal niet tot het beoogde succes.
Buiten je comfortzone heb je toegang tot nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld een innovatief businessmodel, een spannende maar kansrijke pitch, of het tonen van vertrouwen tegenover medewerkers, partners en klanten. Uit onderzoek blijft dat de belangrijkste succesfactor bij ondernemerschap het durven nemen van risico’s is. Succesvolle ondernemers beseffen dat ze elke dag iets oncomfortabels moeten doen om verder te komen.

Vervul als ondernemer een behoefte

Ondernemerschap is geen doel op zichzelf, maar draait om het op efficiënte en effectieve wijze vervullen van een behoefte in de markt. Ondernemen gaat niet primair om het verdienen van geld of de passie voor bouwen van een bedrijf. De ondernemer ziet simpelweg een gat in de markt en wil dat invullen. Entrepreneurschap is eerder geven dan nemen; het leveren van een unieke waarde voor de samenleving.
Grote bedrijven zijn niet bezig met de vraag hoe een product een marktrevolutie kan veroorzaken, maar willen het leven van hun klanten revolutionair verbeteren. Een product dat voor de klant of eindgebruiker het verschil maakt, zal uiteindelijk leiden tot financieel voordeel voor de entrepreneur. Om die reden zal het kopiëren van andermans ideeën nooit werken. Het starten van een bedrijf is geen gemakkelijke weg om geld te verdienen.

Neem als ondernemer de tijd om na te denken

Actie is goed, passiviteit is fout – een dogma dat diep verankerd is in onze cultuur. We zijn daardoor geneigd om al onze dagen vol te plannen met activiteiten. Maar soms is het tegenovergestelde veel effectiever. Zoals de Amerikaanse oud-president Abraham Lincoln ooit zei: “Als ik acht uur zou hebben om een boom om te hakken, dan zou ik zes uur besteden aan het slijpen van de zaag.”
Veel succesvolle ondernemers worden elke ochtend vroeg wakker. Ze denken na, maken plannen en ontwikkelen een strategie en doel voor de rest van de dag. Ondernemers hebben tijd nodig om zaken te overdenken, dingen te verzinnen die nog niet bestaan, ideeën te testen en onbekende markten te verkennen. De grootste uitdaging voor een ondernemer is niet een gebrek aan middelen, maar een gebrek aan weloverwogen focus.

Durf als ondernemer te vragen

Goede ondernemers begrijpen dat je voor succes mensen nodig hebt. Bedrijven hebben hulp van buitenaf nodig om toegang te krijgen tot geld, connecties, wijsheid, klanten en partners. Hoe kun je anderen zover krijgen dat ze je helpen? Door het ze te vragen. De kunst van het vragen vormt de basis van het succes. Omgekeerd geldt: zonder vragen zal er zelden iets groots gebeuren.
Waarom vragen we niet vaker de hulp of het advies van anderen? Omdat we bang zijn afwijzing. Die angst is de grootste bedreiging voor ons uiteindelijke succes. Toen Apple-oprichter Steve Jobs nog op school zat, vroeg hij Bob Packard, een van de grondleggers van technologieconcern Hewlett Packard om advies bij het bouwen van een computer. Packard gaf het en bood hem tevens een vakantiebaan aan. Leren om te vragen was een van de grootste geheimen van Jobs’ succes.

EuroCollege Ondernemersopleiding

Wil je meer weten over hoe je een succesvolle ondernemer kan worden lees meer over de ondernemersopleiding van EuroCollege.