Nieuws

Onderwijsgoeroe bespreekt het onderwijs in Nederland

"Ik las met belangstelling het stuk over het onderwijs in Nederland en zijn problemen. Deze problemen beperken zich niet tot het lager en middelbaar onderwijs. De situatie in het mbo en hbo is nog dramatischer."
Door Edu van de Walle

Als directeur van een kleine mbo en hbo spreek ik iedereen die zich wil aanmelden persoonlijk in een intakegesprek. Uiteraard sta ik in die gesprekken stil bij hun vooropleidingen. Op deze manier heb ik in de afgelopen jaren een goed beeld kunnen vormen over de staat van het onderwijs in Nederland.

De meeste studenten in Nederland starten op hun vervolgopleiding met achterstanden in lezen, rekenen, denken, focus, concentreren, discipline et cetera. Op mijn school, EuroCollege, hebben wij het onderwijs hierop aangepast. Op die manier dat wij het eerste jaar een inhaalslag maken en de achterstanden wegwerken om vervolgens onze studenten juist sterker te maken en ver boven hun niveau te trekken.

Wij doen dat op een wijze die de afgelopen twintig jaar in het staatsonderwijs als verwerpelijk is beschouwd. Zo staan wij geen laptops of iPads toe in de klas, moeten onze studenten echt hele boeken lezen, staan voor de klas goed geschoolde en ervaren leermeesters die echt les geven. Tevens werken we op EuroCollege aan een stimulerende cultuur waarbinnen inspiratie, ambitie en hard werken centraal staan.

Onze studenten ontwikkelen zich met reuzesprongen en laten hun collega’s van andere scholen ruim achter zich. Het mooie bijeffect is dat we het hoogste slagingspercentage van Nederland hebben en onze studenten veel sneller afleveren dan andere scholen. Misschien is het een leuk idee om ook tijd te besteden aan onze aanpak als bewijs dat goed onderwijs mogelijk is. Lees bijvoorbeeld 'Waarom het Eurocollege anders opleidt' of luister het interview door presentator Paul van Liempt in RTL Z Podcast.

Edu van de Walle is directeur van EuroCollege Hogeschool (mbo en hbo) in Rotterdam en EuroCollege Amsterdam (mbo). Hij groeide op op studie-internaat Dalstein en zag daar hoe kleine groepen tot prestaties gestimuleerd kunnen worden. Het werk op een particuliere school ziet Van de Walle als meeslepend, uitdagend, hectisch en veeleisend. Werkdagen van 13 uur per dag of meer zijn geen uitzondering.