Eventmanagement (oud) studente Brigitte van der Burg

Eventmanagement (oud) studente Brigitte van der Burg

Ik ben Brigitte van der Burg, 22 jaar. Ik ben geboren in Rotterdam, maar woon al heel mijn leven in Pijnacker. Ik ben inmiddels oud-student noemen. In januari 2009 ben ik begonnen aan de opleiding 'Hospitality & Evenementen Management en ík heb in oktober 2011 mijn diploma in ontvangst mogen nemen.

Waarom ben je naar EuroCollege Hogeschool gegaan?

Na het behalen van mijn VWO-diploma ben ik Bedrijfskunde gaan studeren op de Erasmus Universiteit. Ik voelde mij daar niet op mijn plek. De grote zalen met 500 medestudenten, geen interactie met de docenten tijdens de hoorcolleges, niet altijd gemotiveerde studenten en het feit dat je een nummer bent i.p.v. een persoon. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik uiteindelijk na een semester gestopt ben.

Ik ben daarna op zoek gegaan naar een nieuwe opleiding waar de klassen kleiner zijn, de studenten gemotiveerd en, het belangrijkste, interactie met de docenten mogelijk is. Het is voor mij echt een 'must' om tijdens de lessen vragen te kunnen stellen.

Tijdens het bezoeken van een studiebeurs kwam ik in aanraking met EuroCollege Hogeschool en ben ik gelijk naar de eerstvolgende open avond gegaan. Op de open avond was ik meteen onder de indruk van de manier van lesgeven; in een klas van +/- 16 man en met docenten uit het bedrijfsleven die praktijkvoorbeelden geven.

Op de Erasmus Universiteit komen de docenten veelal niet uit het bedrijfsleven. Bovendien spraken de 'Senior Projects' mij heel erg aan. Hoe is gaaf is als je met een groepje medestudenten verantwoordelijk bent voor de organisatie van een 'reallife'-event, met echte opdrachtgevers, echte budgetten en echte deadlines!!

Kun je nog wat vertellen over het verschil tussen de studenten bij Bedrijfskunde van de EUR en de studenten van EuroCollege Hogeschool?

Het verschil met de studenten bij de opleiding Bedrijfskunde op de EUR is voornamelijk de afstandelijkheid en betrokkenheid. Op een dergelijke grootschalige opleiding is het heel moeilijk om contact met elkaar te leggen. Er zijn natuurlijk introductiedagen waar je aan deel kunt nemen, echter een klein groepje mensen doet hier slechts aan mee. Meer dan de helft van je medestudenten ontmoet je derhalve ook niet. Bij groepsopdrachten is dit heel lastig, als je een groepje zelf moet samenstellen, wie ga je vragen en werkt hij/zij wel goed?

Bij EuroCollege is dit zeker niet het geval. Ik was januari-instroom bij EuroCollege en had dus geen introductiedagen meegemaakt, desondanks werd ik meteen warm onthaald. Ik kreeg de mogelijkheid om mijzelf voor te stellen aan de klas en zij ook aan mij. Door de kleinschaligheid is het makkelijker om contact te leggen, ook met studenten buiten je klas. Waar bij de EUR iedere student voor zichzelf werkt, ondervond ik bij EuroCollege het tegenoverstelde. Hier wordt vooral veel samengewerkt, immers 2 weten meer dan 1.

Wat heb je geleerd op EuroCollege?

Veel. Naast de kennis en theorie van je vakkenpakket vind ik de juiste werkhouding en werkmentaliteit het belangrijkste wat je op EuroCollege mee krijgt. Je leert deadlines voor jezelf te stellen en je daar ook aan te houden. Wanneer je dat dit doet reageert de school snoeihard. Precies zoals dat in het bedrijfsleven ook van je verwacht wordt. Verder leer je ook hoe je moet samenwerken met verschillende personen, aangezien de groepen vooraf door de school worden samengesteld. Dit kan soms tot confrontaties leiden, maar hier leer je uiteindelijk heel veel van.

Op welke prestatie van je op EuroCollege Hogeschool ben je trots?

Ik ben het heel trots op mijn voorzitterschap van het Senior Project 'Sociëteit De Witte 2010'. Samen met mijn projectgroep organiseerde wij, in samenwerking met en in opdracht van Sociëteit De Witte' en EuroCollege Hogeschool een 'KiKa Charity Diner'. Stichting KiKa werft fondsen om kinderen te helpen kankervrij te worden.

Wij waren medeverantwoordelijk voor de sponsorwerving, tafelverkoop, entertainment, aankleding, licht en geluid, draaiboek, hospitality, veilingobjecten en natuurlijk voor de uitvoering van het event op de dag zelf. Er waren in totaal 120 gasten met een behaalde opbrengst van €62.500,- voor deze stichting.

Daarnaast heb ik geleerd mentrale grenzen te verleggen. Ik heb geleerd te presteren en door te zetten.

Heb je al 'No pain, no gain'-momenten ervaren?

Op EuroCollege maak je meerdere 'no pain, no gain'-momenten mee. Echter degene die mij het meest bij is gebleven , is op de dag van de uitvoering van mijn Senior Project. 'S ochtends vroeg moesten wij - het projectgroepje - al aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat alles volgens draaiboek zou verlopen. Dit hield in zorgen dat de hospitality verleners een goede briefing krijgen en op tijd in de make-up zitten, dat de leveranciers op tijd hun taken uitvoerden en volgens afspraak (contract), helpen met de opbouw etc.

Vervolgens moest tijdens het Charity Diner zelf ook alles volgens het draaiboek verlopen, ontvangst, diner, entertainment, veiling, afsluitende borrel etc. Alles was op de minuut na uitgestippeld. Na afloop van het event, moest er ook nog afgebouwd worden en dat was mijn 'no pain, no gain'-moment. Na 4 maanden organisatie zat het evenement erop, je krijgt een gevoel van ontlading over je heen, maar je bent dan nog niet klaar! Elk evenement moet nog een heel na-traject doorlopen...

Wat is je doel?

Tijdens EuroCollege heb ik geleerd dat evenementen en marketing nauw met elkaar verworven zijn. Een organisator kan een evenement nog zo goed organiseren, maar als de marketing rondom het event zijn doelgroep niet bereikt wordt het event ook geen succes. Maar ook tijdens mijn afstudeerstage bij The Walt Disney Company op de Trade Marketing afdeling, is mij de kracht van marketing opgevallen. Om deze redenen volg ik nu een Master in Marketing op de universiteit TiasNimbas te Utrecht,de particuliere tak van de universiteit van Tilburg/Enschede.

Je studeert nu op masterniveau? Hoe is de aansluiting op je bachelor?

Op het vlak van werkdruk en de gevraagde mentaliteit van studenten sluiten EuroCollege en TiasNimbas perfect aan. De opleiding op TiasNimbas is namelijk een versnelde master opleiding, waardoor ook hier meer van mij verlangd wordt in een korte tijdsbestek. Op TiasNimbas heb ik 5 dagen in de week les van 9.30 tot 17.00 uur, echter vaak werk je in je studiegroep nog tot later op de avond door en/of werk je ook in het weekend door. Ik merk nu al het verschil op tussen medestudenten die deze werktempo niet gewend zijn en echt moeten aanpoten om bij de les te blijven.

Qua leerstof zie ik zeker overeenkomsten met wat ik geleerd heb op EuroCollege en wat ik nu leer op TN. De vakken van EuroCollege zoals bijvoorbeeld Management en organisatie, Bedrijfskunde en Marketing zijn de basis die ik nodig heb voor mijn huidige vakken Organisational Behaviour and Leadership, Accounting and Finance en Marketing Management.

Echter ook zijn er duidelijk wat verschillen tussen EuroCollege Hogeschool en TN, denk hierbij aan het leren academisch schrijven en leren werken met statistiek programma's zoals SPS.

Wat vond je van de sfeer op EuroCollege?

Ik heb nergens zo'n leuke sfeer heb meegemaakt. Doordat het een kleinschalige opleiding is ken je praktisch iedereen bij naam. De samenhorigheid is groot. Wij zitten allemaal in hetzelfde schuitje, we werken allemaal hard, maar als er tijd voor is feesten wij ook allemaal heel hard! Work hard, Play hard is het motto!

Waar heb je stage gelopen?

Ik heb in totaal 3 keer stage gelopen, waarvan 1 keer bij een evenementen bureau te Zoetermeer, waarbij ik mee heb geholpen heb met de organisatie van teambuilding uitjes. Mijn tweede stage heb ik gelopen bij een incentive bureau te Haarlem. Hier organiseerde wij hele coole en afhankelijk van het budget ook over de top bedrijfsreisjes, van binnen Europa tot aan Afrika. Echter de meest toffe stage (afstudeerstage) heb gelopen bij The Walt Disney Company Benelux te Hoofddorp. Hier mocht ik 6 maanden volwaardig meedraaien op de Trade Marketing afdeling. Zo heb ik meegeholpen met het bedenken en implementeren van marketingacties voor enkele grote klanten zoals AH, Bol.com, V&D, Kruidvat, Toys XL, Etos, Sanoma, etc.

Wat heb je over je zelf geleerd tijdens je opleiding aan EuroCollege?

Tijdens mijn voorzitterschap van de Senior Project kreeg van mijn praktijkbegeleider het advies mee om taken/opdrachten los te laten. Ik vond het namelijk heel moeilijk om taken uit handen te geven. Het liefst wilde ik alle touwtjes in handen houden en alles zelf regelen. Dit is natuurlijk niet mogelijk, de organisatie van een Senior Project is te groot om zelf te regelen, daarnaast is het is een groepsopdracht en alle groepsleden moeten gelijkwaardig bijdragen aan het project. Bij mijn huidige studie heb ik hier nog steeds moeite mee.

Verder heb ik na het lezen van de boekenlijst geleerd hoe je je tijd efficiënt kan indelen. Regelmatig kwam ik mijzelf tegen doordat ik bepaalde opdrachten minder zwaar inschatte dan ze in feite waren, hierdoor werkte ik soms nog in de late uren om de opdracht op tijd af te hebben. Per maand maak ik tegenwoordig een overzichtelijke planning van aankomende deadlines, wanneer ik er aan ga werken en hoe lang, EN natuurlijk plan ik meteen ook de leuke activiteiten in.

Het is heel belangrijk om een goede balans te vinden tussen werk en privé. Tot slotte wil ik nog kwijt dat de verdiepingslijst mij duidelijk maakte dat (zakelijk) succes je niet overkomt, succes is een keuze! Deze motto heb ik overgenomen en probeer ik mijzelf elke dag aan te herinneren om zo het beste uit mezelf te halen.

Wat was het onderwerp van je scriptie?

Mijn scriptie heb ik geschreven In opdracht van The Walt Disney Company Benelux. Het doel van mijn scriptie onderzoek was het opleveren van een websitevoorstel voor de nieuwe trade-website (= de B2B website van de trade marketing afdeling) passend bij haar doelgroep (retailers) en de nieuwe strategie van TWDC Benelux, inclusief webstrategie, content- en functionaliteitenlijst en een bijbehorende navigatiestructuur. In andere woorden, ik moest de nieuwe wereldwijde strategie van TWDC Benelux integreren in een totaal nieuw websitevoorstel voor hun B2B website.

Viel het onderzoeks,- en schrijfproces je mee?

Ik ga er niet om heen draaien, een scriptie schrijven is echt pittig. In mijn geval heb ik eerst onderzoek moeten doen naar de theorie over webcommunicatie, webdesign etc. Vervolgens heb ik de hele nieuwe strategie van mijn stagebedrijf moeten bestuderen, wat houdt het in en wat zijn de gevolgen hiervan voor de inrichting en informatievoorziening van de nieuw te ontwikkelen B2B website?

Daarna heb ik enkele medewerkers geïnterviewd en enquêtes gestuurd naar de belangrijkste retailers van TWDC Benelux. Het klinkt nu allemaal misschien een beetje angstaanjagend, maar gelukkig sta je er niet alleen voor. Op EuroCollege werken hele goede scriptiebegeleiders die je door elke stap van je scriptie begeleiden en binnen je toekomstige stagebedrijf is er vast ook iemand die ervoor zorgt dat je al de benodigde informatie en middelen tot je beschikking krijgt.

Wil je nog iets kwijt over je studietijd?

Dat ik er een geweldige tijd heb gehad, super leuke vrienden heb gemaakt en er altijd met plezier aan zal terug denken.