International Business, Stijn Hoogendoorn

International Business, Stijn Hoogendoorn

Wie ben jij?

 

Ik ben Stijn Hoogendoorn, 18 jaar oud en ik kom uit Wilnis, dat ligt precies tussen Amsterdam en Utrecht. Ik doe de opleiding International Business & Entrepreneurship.

Waarom wilde je naar EuroCollege?

Ik heb na lang twijfelen gekozen voor EuroCollege omdat deze school in mijn optiek de beste Business opleiding aanbiedt. Ik heb de opleiding vergeleken met TIO, Europort, Notenboom, New Business School en de Hogeschool van Amsterdam. EuroCollege biedt de meest op het bedrijfsleven gerichte business opleiding van allemaal. Ik wil later de business in dus de keuze was, nadat ik hier achter kwam, snel gemaakt.

Wat deed je hiervoor?

Op welke school zat je? Voor EuroCollege heb ik havo gedaan met het vakkenpakket E&M + Management & Organisatie + Biologie + Frans. De economische kant was voor deze school vrij belangrijk en ik heb dan ook naast mijn diploma een mbo niveau boekhouddiploma en een havo business degree.

Welke verschillen zie je tussen beide scholen?

Het niveau is uiteraard een stuk omhoog gegaan. Verder merk je dat er een andere instelling is bij de leerlingen. Naar een middelbare school ga je verplicht en kies je op 12-jarige leeftijd welke school het meest dichtbij huis is, terwijl je nu kan kiezen uit heel veel hogescholen en ga je meer toekomstgericht je school kiezen. Iedereen op EuroCollege heeft bewust gekozen voor deze school en gaat er dus ook volledig voor. Als je ergens voor gaat en iets interessant vindt, komt er veel meer uit jezelf!

Heb je al veel geleerd op EC?

Ik heb zeker veel geleerd op EuroCollege. Het lijkt mij logisch dat ik veel economische zaken heb geleerd. Je leert ook anders denken. Het vak Trendwatching laat je denken over hoe de huidige markt werkt, vanuit de consument gezien. Als ik nu door de supermarkt of een winkelstraat loop, zie ik hoe bedrijven werken en herken ik modellen en strategieën die ik eerder die dag geleerd heb.

Wat je ook snel leert op EuroCollege zijn de normen en waarden en gang van zaken in het werkelijke bedrijfsleven. Het is zo inspirerend om les te krijgen van mensen die daadwerkelijk wat bereikt hebben, succes kennen en niet van mensen die jou alleen vertellen wat er in het boek staat. Dat kan je zelf ook wel doen!

Waar ben je trots op?

Voor een project moesten wij voor een komende ontwikkeling in de markt een product bedenken. Voor dit product moesten we vervolgens een plan maken om het op de markt te brengen. Toen ik samen met iemand uit mijn projectgroep een idee had ontwikkeld tot product en tot een manier van het inbrengen in de markt, moesten wij het presenteren.

Na afloop stond de docent op en zei: "Ik zou zeggen, werk je plan verder uit, laat er een expert naar kijken en ga naar de Mediamarkt en biedt het aan hen aan. Het is een goed, innovatief en realistisch idee. Goed werk jongens!"

Heb je al een No pain, No gain moment ervaren?

Er is ooit een wijs man geweest die zei "Ziek zijn is een emotie en emoties kun je uitschakelen." Met andere woorden, je kiest ervoor om ziek te zijn. De eerste week had ik een dikke keel en hoofdpijn en als ik nog op de middelbare school had gezeten, was ik niet naar school gegaan. Nu ben ik wel gegaan en in plaats van dat je je ziek voelt, voel je eigenlijk trots en goed omdat je toch naar school bent gegaan.

Wat wil je later worden?

De opleiding International Business & Entrepreneurship is gericht op ondernemerschap. Toch wil ik niet per se een ondernemer worden. Zoals ik naar ondernemerschap kijk, kun je pas een bedrijf starten als je een onvervulde behoefte van de markt kunt voorzien. Mijn ultieme doelstelling is een ondernemende top manager te worden. Binnen een bedrijf werken wat internationaal actief is met 50.000+ werknemers.

Omschrijf de sfeer op school?

De sfeer op school en in de klas is super. Je zit met maximaal 18 leerlingen in de klas en lessen duren 50 minuten. Tussen de lessen heb je elke keer 10 minuten pauze. Je kent alle eerstejaars na twee weken allemaal bij naam. Er hangt ook een sfeer van ondernemerschap in de klas. Nu merk ik dat zelf maar wat nog interessanter is, is dat de docenten dit ook merken!

Leren, bedenken en doen

De tweede dinsdag van dit schooljaar viel het mij op dat elke lunchpauze ongeveer de helft of meer van de leerlingen naar buiten gaat om lunch te halen. Nu kwam er door de ondernemerssfeer die hangt in de klas al gauw een idee om een soort broodjesservice te bedenken. Toen heb ik met een klasgenoot even zitten brainstormen en de ideeën kwamen al snel. Een service via Albert Heijn, je spreekt af met de AH dat elke lunchpauze 50 broodjes worden afgeleverd op school.

Vervolgens gaat 1 iemand achter de bar deze broodjes verkopen tegen een scherpe prijs. Zo voorzie je in de behoefte en als je het een beetje tactisch speelt heb je zelf gratis lunch! Zulke ideeën vliegen werkelijk dagelijks door de klas en dat is echt super om tussen te zitten. Er is hier ook ruimte voor tijdens de les. Al blijf je natuurlijk wel over de marketing rondom de service praten als je les marketing hebt. Zo leer je speels en creatief denken en ik weet zeker dat ik dit voorbeeld nooit meer vergeet. Net als de theorie die ik heb geleerd door te praten over de service.