Korte introductie
Mijn naam is Andie Verrijth, ik ben 21 jaar oud en ik zit momenteel in mijn eerste jaar van de studie International Hotel & Hospitality Management aan EuroCollege in Amsterdam.
Waarom heb je voor EuroCollege gekozen?
Nadat ik klaar was met mijn mbo-niveau 4, wilde ik graag verder studeren. Ik had tijdens mijn mbo-opleiding al eens een hotel stage gedaan waar ik het (onverwachts) enorm naar mijn zin had en mijzelf goed heb kunnen ontwikkelen. Toen ik klaar was met mijn opleiding wist ik dan ook direct welke studie ik wilde gaan doen. Echter vond ik de stap van het mbo naar het hbo wel spannend en wilde ik zeker weten dat ik goed begeleid zou worden naar mijn diploma toe. Op deze manier kwam ik uit bij EuroCollege: goede begeleiding en veel persoonlijke aandacht voor de student. Daarnaast sprak de mentaliteit zoals ‘Learning by Doing’ en ‘No Pain, No Gain’ van EuroCollege mij erg aan. Doorzetten, hard werken en niet lullen maar poetsen!
Waar loop je stage?
Ik loop stage bij het Grand Hotel Beatrix in Huisduinen als stagiair Front Office. Ik heb gekozen voor dit bedrijf omdat het een relatief klein bedrijf is wat mij de mogelijkheid geeft om mijzelf als hotelier verder te kunnen ontwikkelen op veel verschillende gebieden. Bij een kleine onderneming als dit krijg je dan ook écht alles mee wat er gaande is. Dit geeft mij een goed en realistisch beeld van het werk van een hotelier.
Tevens is het een organisatie die openstaat voor de mening en ideeën van haar medewerkers en wat mij zeer aanspreekt en bijdraagt aan mijn ontwikkeling als ondernemer of manager in spé.
Het is een echt familiebedrijf waarbij de bedrijfscultuur wordt gemaakt óp de werkvloer in tegenstelling tot de grotere hotelketens waarbij een groot deel van de cultuur van een organisatie al bepaald is. Dit leek mij een zeer interessante ervaring. Daarnaast is dit hotel wat betreft alle restricties rondom het Covid-19 virus niet bij de pakken neer gaan zitten maar direct gaan kijken naar alles wat wél mogelijk was. Dit zie ik dan ook als een enorm voorbeeld voor mijzelf.
Hoe ben je bij dit bedrijf terecht gekomen?
Ik ben bij dit bedrijf terecht gekomen, omdat ik ben geboren en opgegroeid in de regio Den Helder/Huisduinen. Ik ken het hotel en de reputatie van het hotel al jaren. Destijds heb ik het hotel gebeld en mocht toen al vrij snel langskomen voor een kennismakingsgesprek. De match tussen mij, mijn leerdoelen en deze organisatie was al vrij snel duidelijk. Tot op heden heb ik nog steeds onwijs naar mijn zin hier en ben ik dankbaar voor alles wat ik zo’n korte tijd hier mag leren.
Hoe heeft EuroCollege bijgedragen aan het vinden van een stageplek?
De BPV-lessen (beroepspraktijkvorming) op EuroCollege hebben mij zeer geholpen met het opstellen van mijn leerdoelen. Aan de hand van deze leerdoelen was ik in staat om zelf op zoek te gaan naar het bedrijf wat hier het beste bij aansloot.
Wat is je functie en hoe ziet jouw werkdag eruit?
Mijn functie tijdens deze stage is de Front Office. Hierbij zijn mijn taken onder andere het aannemen van de telefoon, het beantwoorden van e-mails, het maken van reserveringen en het oplossen van problemen of klachten van gasten.
Bij de Front Office kom je binnen op het moment dat je shift start. Omdat het gaat om een klein hotel ben je in je eentje verantwoordelijk voor de Front Office tijdens jouw dienst. Dit zorgt ervoor dat je veel zelfstandigheid krijgt. Zodra jouw dienst start neem je de shift over van jouw collega. Bij deze overdracht wordt alles besproken wat relevant is voor jou tijdens jouw dienst. Denk hierbij aan problemen/klachten of belangrijke e-mails die nog beantwoordt moeten worden. Dit doe je vervolgens opnieuw maar dan met de volgende collega die de shift na jou zal draaien.
Niet alleen ben ik hier verantwoordelijk voor de Front Office. Ook krijg ik hier de mogelijkheid om mee te kijken bij de sales & marketing, het maken van groepsreserveringen, revenu management en het meelopen met de bediening in het fine-dining restaurant. Je kunt dus spreken van een zeer veelzijdige stage.
Wat is tot nu toe jouw grootste leermoment tijdens je stage?
Mijn grootste leermoment tot nu toe tijdens mijn stage is het samenwerken met allerlei verschillende type collega’s. Iedereen is anders en heeft een andere werkwijze. Soms kan dit heel goed klikken, maar ook weleens botsen natuurlijk. Het is dan aan jou om ervoor te zorgen dat het contact tussen jou en je collega op professioneel vlak zo goed mogelijk verloopt, om samen ervoor te zorgen dat de gast een memorabele ervaring heeft tijdens zijn of haar hotel bezoek. Het samenwerken in een team is een competentie die ik graag verder zou willen ontwikkelen in het 2e jaar van mijn studie, tijdens het Senior Project.
Echter ben ik wel dankbaar voor alles wat ik tot nu toe van al die verschillende collega’ s heb mogen leren. Juist door de verschillende werkwijzen, heb ik veel goede tips en handvatten gekregen voor mijn verdere loopbaan. Ik neem deze lessen dan ook vol trots mee naar de toekomst!
En in je studie?
Mijn grootste leermoment tijdens mijn studie is dat als je ergens hard voor werkt, je alles kunt bereiken wat je dan ook wilt. Planning is voor mij dan ook ‘the key to succes’. Zolang je hard werkt en ergens consequent aandacht aanbesteed, wordt dit altijd beloond. In het begin was ik erg onzeker. ‘Ga ik het wel halen?’ en ‘Is het niveau niet te hoog?’ waren vele gedachte die ik had. EuroCollege heeft mij opnieuw het zelfvertrouwen gegeven wat ik nodig had.
Doorzetten, hard werken en niet lullen maar poetsen!
Heb je al een ‘No Pain, No Gain-moment’ ervaren tijdens je studie en/of stage?
Mijn ultieme ‘No Pain, No Gain-moment’ in mijn studie was tijdens de tentamenweek. Hierin werd mijn doorzettingsvermogen echt op de proef gesteld. De uitdaging zat hem in het naleven van een strakke planning (afwijken hiervan was geen optie) en lange dagen maken. Elke avond thuis tot ’s avonds laat aan de keukentafel mijn tentamens voorbereiden en vooral het behouden van focus. Dat laatste was nogal eens lastig. Je merkt al snel dat je omgeving je snel uit balans haalt (vaak onbewust) waardoor je soms keuzes moet maken die minder leuk zijn. Denk hierbij aan niet naar feestjes gaan, niet te veel en te vaak afspreken en vooral het wegleggen van je mobiele telefoon is hier onderdeel van.
Wat zijn jouw carrière doelen?
Na mijn studie zou ik graag een managementfunctie willen bekleden binnen de hotellerie. Hiermee wil ik mijzelf verder ontwikkelen als leider en het leren aansturen van mijn eigen team, om later hopelijk mijn eigen hospitality onderneming te kunnen starten, wellicht in het buitenland.
Ik heb al jaren een voorliefde voor Frankrijk. Sinds mijn 18e werk ik daar elke zomer en heb op deze manier de taal en het land omarmt. Het lijkt mij prachtig om op een dag daar een mooie bed & breakfast te beginnen met mijn eigen samengestelde team.